De Vesuvius en Pompei

Wij staan hier ‘aan de voet’ of misschien al een redelijk stukje omhoog, van de Vesuvius en deze gaan wij zometeen verder beklimmen. Jaja 😉

En een klim is het! Ik ben vergeten op mijn hoogtemeter te kijken, maar de bovenbenen branden aardig als we bij de rand aankomen.

Het is het allemaal wel waard, want het is een machtig gezicht om zo in die krater te kijken,

Ja Jans, daar sta je dan. Op de Vesuvius!

Ook aan de andere kant is het een machtig uitzicht op de baai van Napels.

We kunnen steeds een stukje verder langs de rand, maar op een gegeven moment is het afgelopen. Vanaf hier mag je alleen maar met een gids en die hebben we niet.

Dit is uiteindelijk de klim die we hebben gedaan. Het was een toffe belevenis.De terugweg trouwens ook. Het is best stijl en dat is ook lastig naar benee!

We hebben ook lopen te filmen! 😉

Weer bij de Chevy aangekomen (met een shuttlebusje dat ons aan de voet en terug van de klim bracht) vervolgen we onze weg.

De volgende bestemming is Pompei. We zijn er al.

Als we bij een parkeerplaats aankomen worden we begroet door een man. Als we in zijn restaurant een hapje komen eten dan mogen we gratis bij hem voor de deur parkeren en de Chevy ook laten staan terwijl we de opgravingen van het oude Pompei bezoeken. Dat vinden we wel wat en vervolgens genieten we van een heerlijke maaltijd.

Dan is het tijd om de opgravingen van het oude Pompei te bezoeken.

In 79 is deze stad bedolven na een uitbarsting van de Vesuvius en zijn duizenden mensen gestorven. Bizar om de lichamen te zien zoals deze bij de opgravingen zijn aangetroffen.

Zoveel details bewaard gebleven, het is onwerkelijk.

We lopen door de oude Romeinse stad en kijken onze ogen uit, maar wat is het heet! Niet te doen.

Achter ons de Vesuvius, de oorzaak van al die doden destijds. Best ver weg trouwens.

Je schijnt er een halve dag voor uit te moeten trekken om alles te kunnen zien, maar na anderhalf uur zijn we het helemaal zat. Het is gewoon te warm en die klim en afdaling van vanmorgen zitten ons ook nog in de benen.

We laten de tuinen links ehh rechts liggen en gaan naar de uitgang.

De plattegrond en hetgeen wij hebben gelopen.

Na de lunch in zijn restaurant was de man nog een stapje verder gegaan. We konden een boekje van Pompei bij hem kopen voor 15 euro en dat konden we dan na afloop van ons bezoek teruggeven en dan voor 15 euro souvenirs uitzoeken in zijn shop. We moeten goed zoeken in zijn veel te duur geprijsde meuk en betalen uiteindelijk 2 euro bij. Wat een man, dit laatste haalt de charme van de eerste deal en de ontmoeting wel een beetje af.

Nu dan eindelijk bij de Chevy, wat een heerlijkheid.

Vesuvius en Pompei zijn indrukwekkend!