TERUG NAAR HUIS

Vandaag is het dan zover, we gaan naar huis. Na een lekker ontbijtje (thee en sandwiches met gesmolten kaas en kip) beneden bij het restaurant van Royal Guesthouse, wandelen we naar het onderkomen van de dokter om het formulier van de bloedtest op te halen. Het is leuk om de dokter en zijn assistente-meisje weer te zien. Hij vraagt naar onze dagen in Sihanoukville en wij vertellen over onze heerlijke dagen op het Bamboe Eiland. Als hij het formulier pakt, zien we dat de waarden die eerder te laag waren nu inderdaad allemaal binnen de aangegeven normale norm liggen. We nemen afscheid en vervolgen onze weg. Met een tuk-tuk naar de Russische Markt om nog wat souvenirs te kopen. We hebben een beetje medelijden met onze tuk-tuk-driver want zijn brommer klinkt alsof dit zijn laatste ritje wel eens zou kunnen zijn en we gaan heel langzaam. Tot overmaat van ramp hebben we ook nog bijna een botsing met brommer. Ik gil er zelfs van, het gaat ook maar nÈt goed. Gelukkig halen we de markt heelhuids, we stappen gauw uit want we hebben niet zoveel tijd. We gaan de markt op, of ‘in’ beter gezegd en hebben binnen de kortste keren wat we nodig hebben binnen. Hup, weer een tuk-tuk in en op naar de supermarkt. Wat lekkere dingetjes inslaan voor in het vliegtuig. Dan rijden we weer terug naar het guesthouse waar we op de kamer alle gekochte in de rugzakken stoppen en uitchecken.

We hebben een taxirit naar het vliegveld besteld en om 11:30 uur stappen we in het busje van het Royal Guesthouse. Dag Phnom Penh! Het zit er echt op nu en een beetje weemoedig kijken we tijdens de rit nog eens goed naar alle Cambodjaanse (stads-)tafereeltjes die aan ons voorbijtrekken. We zullen straks om half drie de lucht in gaan en ik denk terug aan de heenreis. Aan het lekkere gevoel van toen, nieuwsgierig naar hoe het zou zijn in dat verre Azie. Het lijkt zo lang geleden. Nu weten we hoe het is en hebben we het allemaal beleefd. Een hele ervaring rijker gaan we weer terug naar huis. Aan de ene kant hebben we zin en aan de andere kant helemaal niet. Gaan we nog een keer terugkomen in deze hoek? We denken van wel…