VIA SIHANOUKVILLE WEER TERUG NAAR PHNOM PENH

Vandaag zijn we weer vroeg wakker (gaat automatisch hier) en weten we dat onze ‘eiland-van-niets-dan-genieten-dagen’ erop zitten. We pakken de rugzakken weer in en nemen ze mee naar de bar. Vandaag zal het bootje om 12:00 uur terug naar Sihanoukville varen, zodat we daar de bus naar Phnom Penh nog kunnen halen. De kaartjes zijn al voor ons gereserveerd, dat konden we hier allemaal via de bar regelen. Erg handig. We genieten nog uitgebreid van de ochtend; zwemmen, zonnen, lezen en eten. Dan is het twaalf uur en zeggen we iedereen gedag. Het bodempje whiskey gaat naar de Australische krullenbol, die hier met zijn vriendin nog wat langer blijft en wij stappen aan boord van het leuke bootje voor de trip naar Sihanoukville. Het einde van ons Cambodja-avontuur nadert met rasse schreden…

Cambodja - terug naar Sihanoukville

In Sihanoukville loopt alles gesmeerd. We worden bij het bootje opgepikt en met brommers eerst naar bar Ru gebracht. De buskaartjes liggen daar voor ons klaar en we hebben nog ruim een half uur voordat de bus vertrekt. Vervolgens worden we weer keurig bij het busstation afgeleverd en is het wachten op het vertrek van de bus naar Phnom Penh. Die vertrekt om twee uur. Mijn boek is inmiddels zo spannend (Insomnia van Stephen King) dat ik me voor het eerst sinds de reis ga wagen aan ‘lezen in de bus’, hopende dat ik er niet misselijk van zal worden. Ik wissel lezen met naar buiten kijken af (tenslotte zijn dit de laatste blikken op Azie/Cambodja) en op de achtergrond klinkt de ‘authentieke’ karaoke-muziek. Ik ben er al helemaal aan gewend ;o). In Phnom Penh aangekomen hebben we wéér last van een verkeersopstopping. Wat nu weer? Blijkt dat er deze keer een minister president van Srilanka op bezoek is. Wat een giller, het blijft feest hier. Om zeven uur arriveren we bij het Royal Guesthouse. Ons laatste avondje Phnom Penh en ook Cambodja gaat in.

Na een douche lopen we hand in hand langs de Tonle Sap rivier. De maan, die rare maan die hier een kwartslag gedraaid tov in Nederland staat, staat hoog aan de hemel, hij is bijna weer rond. We gaan eten bij het restaurant aan de waterkant waar we de allereerste avond in Phnom Penh, toen met het Waterfestival, ook hebben gegeten. Dat blijkt een goede keuze. We eten echt hartstikke lekker, met stokjes en Angkor bier erbij. Helemaal in stijl. We kijken terug op een echt hartstikke leuke vakantie. Als we zijn uitgegeten wandelen we naar het terras van de Jungle Bar om daar nog even lekker op ons gemak een paar drankjes te drinken (rum-cola’s hmmm), tafereeltjes te bekijken (soms disgusting) en te internetten. Om een uur of twaalf gaan we terug naar ’t guesthouse, waar iedereen alweer in bed ligt en alles potdicht zit, zodat de bewaker heel lang moet kloppen en bellen voor onze sleutel. Uiteindelijk wordt deze door een slaperig hoofd door het rolluik gestoken en kunnen we naar boven om lekker te gaan slapen. Morgen vroeg op want we hebben nog heel wat te doen!

Cambodja - Phnom Penh - moonview

Cambodja - Phnom Penh - wanna buy a book sir?